Informacja Wójta

na sesję Rady Gminy Godów w dniu 25 kwietnia 2006 r.


Szanowny Panie Przewodniczący , Panie i Panowie Radni , Zaproszeni Goście

Pragnę powitać wszystkich Państwa obecnych na dzisiejszej XXIX Sesji Rady Gminy Godów i przedstawić informację z realizacji zadań w okresie od 22.02.2006 r. do chwili obecnej.


w zakresie przetargów :


  • w dniu 15.02.2006 r. odbył się przetarg na wykonanie dokumentów geodezyjnych dla Gminy Godów . Wybrano ofertę Usługi Geodezyjne i Kartograficzne „MIERNICY” S.C. z Rybnika . Cena wybranej ofert 24 710,- zł. Termin wykonania 30.06.2006 r.


  • w dniu 20.03.2006 r. odbył się przetarg na przebudowę połączenia ul Borowickiej z ul. 1 Maja w Gołkowicach . Wybrano ofertę HALFAR . Cena wybranej oferty 132 312,16 zł Termin wykonania 30.09.2006 r.


  • w dniu 20.03.2006 r. odbył się przetarg na przebudowę ulicy Zimne Doły w Skrbeńsku . Wybrano ofertę HALFAR. Cena wybranej oferty 95 809,83 zł. Termin wykonania 31.05.2006 r.


  • 22.03.2006 r. odbył się przetarg na przebudowę odgałęzienia ulicy G.Morcinka w Krostoszowicach. Wybrano ofertę –Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjne „ALKOR” z Wodzisławia Śl. Cena wybranej oferty 43 314,70 zł. Termin wykonania 31.05.2006 r.


  • 22.03.2006 r. odbył się przetarg na przebudowę odgałęzienia ulicy Olszyńskiej w Godowie . Wybrano ofertę –Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjne „ALKOR” z Wodzisławia Śl. Cena wybranej oferty 30 061,92 zł. Termin wykonania 31.05.2006 r.


  • 24.03.2006 r. odbył się przetarg na przebudowę odgałęzienia ulicy 1 Maja w Skrzyszowie od strony ulicy Olszyńskiej. Wybrano ofertę –Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjne „ALKOR” z Wodzisławia Śl. Cena wybranej oferty 89 469,15 zł. Termin wykonania 30.06.2006 r.


  • 18.04.2006 r. odbył się przetarg na remont cząstkowy dróg gminnych – postępowanie w toku.


  • 28.02. 2006 r. z uwagi na brak ofert kupna nie rozstrzygnięto(piątego) przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż dwóch lokali w budynku przy ulicy Strażackiej 3 w Gołkowicach . Kolejny przetarg odbędzie się w dniu 17 maja 2006 r


  • ogłoszono przetarg na wykonanie fundamentów hali widowisko – sportowej przy Szkole Podstawowej w Godowie . Przetarg odbędzie się 13.06.2006 r.. Termin wykonania 31.08.2006 r.


Na jednej z posiedzeń komisji poinformowałem o pilnej potrzebie uruchomienia procedury związanej z pozyskaniem środków unijnych na budowę hali widowiskowo - sportowej przy Szkole Podstawowej w Godowie. Informowałem również o zgłaszanych ofertach firm, które zajmują się przygotowywaniem wniosków i przeprowadzaniem przetargów. Wybrano ofertę firmy z Wrocławia , której warunki ofertowe zostały zaakceptowane w trakcie posiedzenia tej komisji.


w zakresie wydanych zarządzeń :


zewnętrzne jako Wójta Gminy – wydano 7 zarządzeń :


  • 4 zarządzenia dot. zmian w układzie wykonawczym budżetu gminy na 2006 rok,

  • 2 zarządzenia w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok,

  • zarządzenie w sprawie wyboru ofert na wsparcie realizacji zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu w roku 2006 wraz z określeniem wysokości dotacji na dofinansowanie ich realizacji.


wewnętrzne jako kierownika zakładu pracy – wydano 19 zarządzeń :


  • 5 zarządzeń dotyczących zatwierdzenia wyników postępowania w trybie przetargu nieograniczonego do 60 tyś. EURO na przebudowę:

1) połączenia ul. Borowickiej z ulicą 1 Maja w Gołkowicach,

  1. odgałęzienia ulicy G. Morcinka w Krostoszowicach i odgałęzienia ulicy Olszyńskiej w Godowie,

  2. odgałęzienia ulicy 1-Maja w Skrzyszowie od strony ulicy Olszyńskiej,

  3. połączenia ulicy Borowickiej z ulicą 1 Maja w Gołkowicach,

  4. ulicy Zimne Doły w Gołkowicach

  • 3 zarządzenia w sprawie przeprowadzenia kontroli problemowych w Referacie Edukacji, Kultury i Zdrowia, Budownictwa i Gosp. Komunalnej oraz delegacji, ryczałtów za 2005 rok,

  • 2 zarządzenia w sprawie przeprowadzenia rokowań na zbycie samodzielnych lokali mieszkalnych w budynku przy ul. Strażackiej Nr 3 w Gołkowicach, Nr 3 i 4 w Godowie przy ul. Powstańców 47,

  • zarządzenie w sprawie wprowadzenia zmiany do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Godów,

  • 2 zarządzenie w sprawie polityki jakości Urzędu Gminy w Godowie.


Parę słów w sprawie powyższego zarządzenia. Wejście Polski do Unii Europejskiej i związane z tym zmiany w prawie dostosowujące nasze prawo do standardów unijnych - dalsza informatyzacja obsługi mieszkańców , jak również wdrożenie systemu SEKAP wymusza na nas szybkie dostosowanie naszych wewnętrznych procedur urzędowych do nowych uwarunkowań. Najskuteczniejszą metodą dostosowującą Urząd do nowych zadań jest wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO . Gmina będzie wdrażać normę 9001:2000. W związku z tym zarządziłem co następuje :

W celu zapewnienia wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością w Urzędzie Gminy powołuję zespół do spraw wdrożenia systemu w osobach :


      1. Brygida Dobisz – Sekretarz Gminy

      2. Zbigniew Prucnal – Kierownik Referatu Budownictwa i Gospodarki Komunalnej

      3. Agnieszka Siwarska – Referent – Referatu Edukacji , Kultury i Zdrowia

      4. Aleksandra Dzóżdż - Referent – Referatu Finansowego

      5. Beata Kałusek – Inspektor ds. kontroli wewnętrznej

Na koordynatora wdrożenia systemu zarządzania jakością wybrany został – Pan Feliks Monasterski –Q-PROFIT z Raciborza . Wyboru dokonano na podstawie złożonych ofert.


Podstawowym celem działania Urzędu Gminy jest realizacja zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Godów oraz świadczenie usług na najwyższym poziomie w zakresie :

  • jakości usług i obsługi mieszkańców,

  • efektywności w gospodarowaniu środkami publicznymi,

  • uzyskania jak najlepszej opinii mieszkańców o pracy Urzędu,

  • stworzenia jak najlepszej atmosfery pracy i zadowolenia pracowników.


kolejne zarządzenia:

  • zarządzenie w sprawie ustalenia dokumentacji opisującej zasady rachunkowości Międzyzakładowej Kasy Zapomogowo – Pożyczkowej w Godowie,

  • zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad naboru na wolne stanowiska pracy w Urzędzie Gminy Godów,

  • zarządzenie w sprawie powołania Komisji rekrutacyjnej w celu przeprowadzenia naboru na stanowisko mł. ref. d/s kancelaryjnych,

  • zarządzenie w sprawie zmian w Instrukcji Obiegu i kontroli dokumentów Finansowo-Księgowych,

  • zarządzenie w sprawie ustalenia rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników Urzędu Gminy Godów,

  • zarządzenie w sprawie przyjęcia polityki jakości w Urzędzie,

  • zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji sprzętu obrony cywilnej


w zakresie Jastrzębskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji :


Na wspólnym posiedzeniu komisji informowałem, że w dniu 21.04.2006 r. odbędzie się Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Jastrzębskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji S.A. oraz o zgłoszonej kandydaturze Pana Eugeniusza Wala do Rady Nadzorczej jako naszego przedstawiciela. Kilka zdań na temat przebiegu obrad pierwszego posiedzenia już z naszym udziałem. Podjęto 14 uchwał, które dotyczyły :


  1. Zatwierdzenia i przejęcia sprawozdania zarządu z działalności za 2005 roku:

  • wypracowany zysk wyniósł - 791 876 zł,

  • kapitał własny wynosi - 140 580 505 zł,

  • nastąpił wzrost środków pieniężnych o kwotę - 4 263 417 zł.

  1. Udzielenie absolutorium Zarządowi Spółki i Rady Nadzorczej.

  2. Podziale zysku w następujący sposób:

  • zasilenie kapitału zapasowego o 63 350 zł,

  • zasilenie kapitału rezerwowego o 600 000 zł.

  • dla załogi 128 526 zł.

  1. Przyznanie prezesowi spółki nagrody rocznej w wysokości półtorakrotnego miesięcznego wynagrodzenia.

  2. Powiększenie składu Rady Nadzorczej do 10 osób o następujących członków:

- Pan Eugeniusz Wala - Gmina Godów

  • Pan Piotr Piekarski – Miasto Jastrzębie Zdrój

  • Pani Aleksandra Tkocz – Gmina Mszana

  • Pan Leszek Pukowiec – członek załogi


Gratulujemy wyboru naszemu przedstawicielowi i jednocześnie życzymy i oczekujemy efektywnego działania na rzecz interesu naszej gminy. Jest to wprawdzie wybór tylko na jeden rok, ale w tym roku będą zapadać wiążące decyzje dotyczące realizacji harmonogramu robót. Czeka nas ogromny wysiłek organizacyjny, a także finansowy – kolejne 1,5 mln. zł. Wszystkie procedury przebiegają zgodnie z harmonogramem.Za dwa tygodnie będziemy dysponować ostatecznym, zatwierdzonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Ministerstwo Infrastruktury zakresem robót na terenie naszej gminy. Ciągle wraca temat ilości mieszkańców/km rury. Przypuszczamy ,że pojawi się problem braku odpowiednich firm wykonawczych. W związku z tym informujemy znane nam firmy o naszej inwestycji , aby łączyły się w konsorcja i uczestniczyły w przetargach, które odbędą się w najbliższym czasie.


w zakresie Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji :


Będąc przy tematyce wodno – kanalizacyjnej pragnę przekazać szeroką informację o przebiegu ostatniej sesji MZWiK, a kieruję ją nie tylko do Was Szanowni Radni , ale także do tych, którzy zasiądą w radzie przyszłej kadencji, aby tę wiedzę odpowiednio wykorzystali dla dobra naszej gminy. W MZWiK zostały uruchomione pewne tematy, które mogą dla nas mieć istotne znaczenie. Nie sądzę jednak, że zostaną one rozwiązane w tej kadencji. Głównymi tematami sesji były między innymi: udzielenie absolutorium zarządowi, przyjęcie zmian w budżecie oraz poddanie pod głosowanie wniosku złożonego przez przedstawicieli Miasta Pszów o rozwiązaniu związku. Dyskusja nad wnioskiem miała charakter wielokierunkowy, chwilami burzliwy. Nie będę jej odtwarzał, bo zapewne uczyni to prasa. Zabrałem również głos w tej dyskusji przedstawiając nasze stanowisko wypracowane w trakcie prac komisji rady. Poinformowałem, że naszym celem jest uporządkowanie gospodarki wodno – kanalizacyjnej na terenie gminy, tak, aby woda i ścieki znajdowały się pod jednym zarządem. Taki mamy zapis w zawartym porozumieniu z Gminami Jastrzębie i Mszana. To wymaga przejęcia sieci wodociągowej, którą wprowadziliśmy kilkanaście lat temu do związku. Sieć tę w bardzo dużym zakresie budowaliśmy ze środków własnych i w ramach tzw. „komitetów społecznych”. Obecny statut związku nie pozwala na indywidualne odzyskanie tego majątku, a wystąpienie ze związku też nie oznacza przejęcia majątku. Musielibyśmy majątek wykupić po uprzedniej jego wycenie. W tej sytuacji najkorzystniejszą formą odzyskania naszego majątku byłoby rozwiązanie związku, gdyż wtedy następuje podział całego majątku na poszczególne gminy. Dlatego radni zobowiązali nas do głosowania za rozwiązaniem związku. Poinformowałem także, że gdyby polityka zarządu w tym temacie była bardziej elastyczna , to Gmina Godów nie będzie podważać potrzeby istnienia związku, motywując to tym, że zarząd przez 3 lata nie podjął tego tematu. Zgłaszaliśmy propozycje do statutu, które pozwoliłyby na racjonalną gospodarkę wodno – kanalizacyjną, lecz zgłaszanych propozycji nie uwzględniono, a obecny statut zmusza nas niejako do nieskończonego przynależenia do MZWiK. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że „to właśnie zbiorowa mądrość obowiązująca w związku zapewnia prawidłową gospodarność”. Nie zgodziłem się z tym twierdzeniem, gdyż trudno wymagać od przedstawicieli pozostałych gmin większej wiedzy o tym, która koncepcja dla nas jest bardziej opłacalna. Związek powstał kilkanaście lat temu, w innych uwarunkowaniach administracyjnych i ekonomicznych. Gminy dla których przynależność do MZWiK jest korzystna niech do niego należą. W odpowiedzi na moje wystąpienie Przewodniczący Zgromadzenia zaproponował, abyśmy jeszcze raz wystąpili do związku z pismem obrazującym nasze oczekiwania.

Krótko o wyniku głosowania : za rozwiązaniem związku - 10 głosów, przeciw rozwiązaniu – 9 głosów . Wymagana statutowa ilość głosów za rozwiązaniem wynosi 15. W tej sytuacji Przewodniczący Zgromadzenia, po konsultacji z Radcą Prawnym, stwierdził, że wniosek nie uzyskał odpowiedniej ilości głosów. Nie zgodził się z tym przedstawiciel Wodzisławia, który przedstawił opinie prawników, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym uchwały w tym temacie zapadają bezwzględną większością głosów, a 10 głosów za właśnie ją stanowi. Prawdopodobnie będzie odwołanie od tej uchwały. Proponuję do niego się przyłączyć.


w zakresie spraw związanych z rekultywacją zwałowisk :


Na jednej z sesji informowałem Szanownych Radnych o pismach jakie skierowałem do Spółki Restrukturyzacji Kopalń, Starostwa Powiatowego i Okręgowego Urzędu Górniczego z zapytaniem o terminy rekultywacji zwałowiska w Skrzyszowie i Krostoszowicach. Wiemy , że rekultywacja nie przebiega zgodnie z pierwotnymi harmonogramami, ze względu na brak środków finansowych. Odbyły się spotkania z przedstawicielami tych organów i w tej sprawie wydano stosowne decyzje. Przedstawię je w nieco skróconej formie. Decyzja Urzędu Górniczego, która nakazuje Spółce Restrukturyzacji Kopalń między innymi – wykonanie rekultywacji zwałowiska „Skrzyszów” na całości powierzchni niezrekultywowanej w terminie do dnia 31.12.2010 r. oraz wykonanie rekultywacji zwałowiska „Krostoszowice” o powierzchni 1 ha w terminie do dnia 31.12.2006 r. W ślad za tym Starosta Powiatu wydał decyzje, które nakładają obowiązek zakończenia rekultywacji w Skrzyszowe do 2010 roku, a w Krostoszowicach w terminie do dnia 31.12.2008 r. o pow. 1,439 ha


w zakresie spraw Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej :


Na ostatniej z sesji informowałem o piśmie skierowanym do Zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w którym wyraziłem opinię, że aktywność gospodarcza na „Polu Gołkowickim” jest niezadawalająca oraz określiłem nasze oczekiwania. Mimo różnych, często niesprzyjających okoliczności i argumentacji dla przyciągnięcia inwestorów nadal podejmuję działania, które doprowadzą do pozyskania kolejnego inwestora. Dziś chcę podzielić się z Wami informacją, że są duże szanse na drugiego inwestora , a w zarysie także na trzeciego . W dniu 24 maja br. odbędzie się przetarg na sprzedaż terenów w sąsiedztwie firmy „Capek”. Wiemy jaka firma będzie brać udział w przetargu. Główną przeszkodą w pozyskaniu inwestorów jest brak odpowiedniej drogi dojazdowej. Uważam, że jako samorząd musimy włączyć się w rozwiązanie tego problemu, nie czekając na decyzje Zarządu KSSE , bo one mogą zapaść zbyt późno. Trzeba brać pod uwagę fakt, że atrakcyjność stref będzie maleć z każdym rokiem. Musimy podjąć próbę pozyskania środków unijnych, bo gdybyśmy uzyskali, np. 80% dofinansowania, to wraz z udziałem KSSE jesteśmy w stanie tę drogę zbudować.

Mówiąc o hali widowiskowo – sportowej wspomniałem o firmie, której zlecimy temat pozyskania środków finansowych do jej budowy. Proponuję, aby tym zleceniem objąć także budowę tej drogi. Trzeba nadać jej odpowiedni priorytet. Nowi inwestorzy na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to główny element rozwoju gminy i wzrostu jej rangi.



w zakresie spraw gminy :


Na zakończenie pragnę w skrócie poinformować, że w związku, ze zbliżającym się terminem spotkania Grupy Roboczej ds. Przejść Granicznych, zwróciłem się do Wojewody z prośbą o włączenie do tematyki spotkania nierozwiązanych do tej pory problemów na naszych przejściach i przyjętych do realizacji założeń określonych w programie Euroregionu Śląsk Cieszyński pt. „Border crossing”.


Uczestniczyłem z Zastępcą Wójta i Kierownikiem Referatu Budownictwa w pracach Kapituły Powiatowego Lidera Przedsiębiorczości za rok 2005. Z naszej gminy liderami zostali mianowani : Firma „Capek”, Zakład Instalacji Wodno – Kanalizacyjnej- Pan Duda z Gołkowic oraz warsztat samochodowy Pana Grzegoszczyka z Godowa.


Rozpocząłem objazdy sołectw pod kątem problemów zgłaszanych na zebraniach wiejskich, a z naszej strony pod kątem stanu utwardzania dróg oraz odprowadzenia wód.


Ponadto pragnę przekazać informację w sprawie wykonania kontroli punktów sprzedaży alkoholu na terenie Gminy Godów. Zgodnie z zapisem w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, rozdział V- kontrola lokalnego rynku sprzedaży napojów alkoholowych, punkt 3 zakłada, że harmonogram i plan kontroli zostanie opracowany przez GKRPA i zaakceptowany przez Wójta Gminy Godów. Po zakończeniu roku kalendarzowego należy poinformować Wójta o wynikach kontroli, który następnie informację przedłoży Radzie Gminy. W związku z powyższym w 2005 roku GKRPA przeprowadziła w Gminie 30 kontroli placówek gastronomicznych oraz placówek handlu detalicznego, na 55 podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia. Wynik kontroli przedstawia się następująco :

  • skontrolowano prawidłowość umieszczania tabliczek o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych. W wyniku kontroli stwierdzono w dwóch placówkach brak tabliczek o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych. Pouczono o konieczności ich umieszczenia.

  • skontrolowano prawidłowość umieszczania tabliczek o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym oraz pod zastaw. W wyniku kontroli w dwóch placówkach stwierdzono nieprawidłowości.

  • sprzedaż alkoholu osobom nietrzeźwym . Nie stwierdzono nieprawidłowości.

  • sprzedaż alkoholu pod zastaw i na kredyt . Nie stwierdzono nieprawidłowości.

  • ważność zezwoleń .Kontrolowane placówki posiadały ważne zezwolenia.

  • posiadanie kserokopii zezwoleń w miejscu sprzedaży. W dwóch placówkach stwierdzono brak posiadania takiego dokumentu.