W związku ze złożonymi przez jednego z wykonawców zapytaniami dotyczącymi wyjaśnień specyfikacji istotnych warunków zamówienia do postępowania przetargowego na „Opracowanie projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Godów wraz z przeprowadzeniem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko sporządzanego planu miejscowego”,podaję treść pytań i odpowiedzi na zadane pytania :

Pytanie 1
Czy na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych istnieje możliwość zawarcia umowy na wykonanie przedmiotu umowy, którego możliwość wykonania w dniu składania ofert, a nawet w dniu zawarcia umowy nie jest ani nie będzie przesądzona ?

Pytanie 2
Czy na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych istnieje możliwość zawarcia umowy na wykonanie przedmiotu umowy, którego zakres nie jest znany, bowiem – wg SIWZ – umowa zostanie zawarta między innymi na opracowanie projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Godów wraz z przeprowadzeniem strategicznej oceny oddział na środowisko sporządzonego planu miejscowego.
Podstawą formalną do przystąpienia do prac nad planem jest stosowana uchwała rady gminy, której w tym przypadku brak. Rada jest organem w pełni samorządowym i nikt nie ma możliwości zagwarantować, jaką uchwałę, w jakim kształcie i kiedy podejmie.
W art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stwierdza się, co następuje: „Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz, albo prezydent miasta wykonuje analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium, przygotowuje materiały geodezyjne do opracowania planu oraz ustala niezbędny zakres prac planistycznych.
Czy – pomijając fakt braku uchwały, o konsekwencjach czego wspomniano wyżej – Zamawiający wywiązał się z obowiązków, jakie nałożył na Niego ustawodawca? Jeśli, nie a tak wynika z SIWZ, to uzasadnia to tezę, że przedmiot zamówienia nie jest wystarczająco dokładnie określony, bowiem między innymi nie wiadomo:
- czego dotyczyć będą ew. zmiany planu,
- jakie w związku z tym rozwiązania będzie przewidywał w planie Zamawiający,
- czy będą one zgodne z obowiązującym studium,
- jaki będzie zakres prac planistycznych (ścisłej: projektowych).

Pytanie 3
Skoro przed ogłoszeniem postępowania nie została nawet opracowana analiza dotycząca zasadności przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to na jakiej podstawie można twierdzić, że przystąpienie  do opracowania planu jest zasadne ? Może Rada Gminy stwierdzi, że jest bezzasadne? Tym samym przedmiot umowy określony w SIWZ przez Zamawiającego będzie z definicji niewykonalny.

Odpowiedzi  na pytania 1,2,3 :
Zamawiający udziela wyjaśnienia SIWZ, w łącznej formie na wszystkie pytania cząstkowe,w następujący sposób.
Opis przedmiotu zamówienia należy rozumieć w sposób wariantowy.
Czynnością rozpoczynającą procedurę planistyczną jest przygotowanie analizy dotyczącej zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium, przygotowanie materiałów geodezyjnych do opracowania planu oraz ustalenie niezbędnego zakresu prac planistycznych. Tych czynności dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta.
Jeśli przeprowadzona analiza potwierdzi zasadność przystąpienia do sporządzenia planu (lub jego zmiany) i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium, jednym z następnych kroków jest podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu (lub jego zmiany). Po uzyskaniu tego dokumentu otwiera się ścieżka do realizacji dalszych czynności, tj. sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko, a to zgodnie z art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).
Końcowym fragmentem procedury planistycznej jest opracowanie projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Godów.
Zamawiający, kierując się dyspozycją art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655  z późniejszymi zmianami) uznał, że wszystkie te czynności mogą zostać wykonane przez jednego wykonawcę, a zatem nieuzasadnione byłoby prowadzenie 3 postępowań przetargowych, w których autonomicznym przedmiotem zamówienia byłaby każda z tych czynności samodzielnie.

W treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia został zawarty mechanizm, umożliwiający wyjście z potencjalnego impasu, kiedy to rada gminy nie podejmie uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Mianowicie, w takiej sytuacji Zamawiający odstąpi od umowy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia Wykonawcy za ukończony fragment zamówienia (por. § 11 ust. 1.6 projektu umowy).

Zamawiający odstępuje od udzielenia wyjaśnień SIWZ co do tej części pytań, które mają charakter ocenny i wartościujący uznając, iż ta część pytań wykracza poza formułę wyjaśniania treści SIWZ. Ta uwaga dotyczy w szczególności końcowej części pytania drugiego oraz pytania trzeciego.

Pytanie 4
W jakiej wersji oprogramowania MapInfo Professional należy opracować rysunek planu ?
Pytanie  zasadne, bowiem starsze wersje oprogramowania mogą nie akceptować (nie czytać) rysunku opracowanego w nowszych wersjach ; dla informacji Zamawiającego: aktualna wersja nosi numer 10.0.

Odpowiedź :
Należy zastosować najnowszą wersję oprogramowania.

Pytanie 5
W związku z faktem, iż aktualnie czas publikacji z Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, uchwał w sprawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  wynosi nawet 3 miesiące, o czym można przekonać się śledząc ostatnio publikowane dzienniki, czy przyjmując termin wykonania przedmiotu umowy na dzień 31 grudnia 2011 roku Zamawiający uwzględniał takie okoliczności realizacji umowy ? Skoro na tę część wykonania przedmiotu umowy Wykonania nie ma żadnego wpływu, czy opisane okoliczności będą stanowiły przesłankę zmiany terminu wykonaniu przedmiotu umowy ?

Odpowiedź :
Zamawiający przewidział zmianę terminu umowy z powodu okresu oczekiwania na publikację planu miejscowego w organie promulgacyjnym, tj. w redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Śląskiego, o czym wprost w pkt 21.1 SIWZ.

Pytanie 6
Czy w przypadku konieczności dostosowania projektu zmiany planu do nowych przepisów dot. Planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz nowych przepisów wykonawczych, co do których nie wiadomo, w jakiej fazie prac ani w jakim kształcie wejdą prawdopodobnie w życie. Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego, co stworzyłoby możliwość zrekompensowania Wykonawcy ew. dodatkowych nakładów pracy i kosztów poniesionych w związku z wykonaniem przedmiotu umowy w związku z faktyczną zmianą przedmiotu umowy zdefiniowanego w §1 projektu umowy.

Odpowiedź :
Instytucja zamówienia uzupełniającego dotyczy tego rodzaju zamówień, które mają charakter przewidywalny, powtarzający się, kiedy Zamawiający z góry zakłada, że wystąpią one w przyszłości. Do tej instytucji nie można zaliczyć zmian stanu prawnego w odniesieniu do planowania i zagospodarowania przestrzennego, dlatego też Zamawiający – w takim kształcie, jak to określono w pytaniu Wykonawcy – nie przewiduje udzielenia zamówień uzupełniających.

Pytanie 7
Czy w kontekście treści pytania 6 oraz faktu, iż Zamawiający nie dysponuje nawet uchwałą Rady Gminy w sprawie przystąpienia do zmiany planu, określenie terminu wykonania umowy w sposób bezwzględny na dzień 31 grudnia 2011roku jest zasadne ?
Co więcej w tej sprawie Zamawiający Wymaga odrębnego oświadczenia, a przecież nie wiadomo, kiedy Rada Gminy podejmie stosowną uchwałę umożliwiającą – zgodnie z wymogami obowiązującej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym rozpoczęcie procedury formalno-prawnej; może zdarzyć się to miesiąc po podpisaniu umowy; a może pół roku później ( czego w związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi bynajmniej nie można wykluczyć, a może w ogóle …

Odpowiedź :
Zamawiający odstępuje od udzielenia wyjaśnień SIWZ co do tego pytania, które ma charakter ocenny i wartościujący uznając, iż to pytanie wykracza poza formułę wyjaśniania treści SIWZ.

Pytanie 8
Dotyczy § 4 ust. 5 projektu umowy.
O przedstawicielach jakich jednostek których udział nakazują odrębne przepisy oraz jakich odrębnych przepisach jest mowa w §4 ust. 5 projektu umowy.

Odpowiedź :
Należy zmienić zapis na :
„W czynnościach odbioru powinni uczestniczyć przedstawiciele wykonawcy”

Pytanie 9
Czy w myśl obowiązków, jakie nakłada na Wójta art. 14 ust. 5 z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, po stronie Zamawiającego zostały przygotowane materiały geodezyjne niezbędne do opracowania planu ?
Jeśli tak : to w jakim zakresie zostały przygotowane i w jakim zakresie zostaną udostępnione Wykonawcy nieodpłatnie ( pytanie to dotyczy również mapy ewidencyjnej i danych opisowych z ewidencji gruntów) ?

Odpowiedź :
Wszystkie zadania w tym zakresie zostają powierzone Wykonawcy – art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późniejszymi zmianami).

Pytanie 10
Dotyczy §2 ust. 1 projektu umowy.
Jakie pozostałe materiały planistyczne będące w posiadaniu Zamawiającego, a mające wpływ na opracowanie zmiany planu, udostępni Zamawiający ?

Odpowiedź :
Zamawiający udostępni Wykonawcy Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Godów oraz Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla Gminy Godów z roku 2002. Reszta zostaje do wykonania przez wybranego w drodze przetargu wykonawcę.

Pytanie 11
Dotyczy §2 ust. 2 projektu umowy.
Kto poniesie koszty wysyłki korespondencji oraz publikacji ogłoszeń prasowych związanych z wykonaniem przedmiotu umowy ?

Odpowiedź
Koszty wysyłki oraz publikacji ogłoszeń prasowych poniesie Wykonawca.

Pytanie 12
Dotyczy §2 ust. 2 projektu umowy.
Czy wykonawca jest zobowiązany do uwzględnienia stanowiska Wójta Gminy Godów w sposób bezwzględny i bezwarunkowy, nawet wówczas kiedy będzie ono sprzeczne ze stanowiskiem Wykonawcy czy z obowiązującymi przepisami, normami technicznymi, standardami, zasadami sztuk czy etyką zawodową urbanisty ?

Odpowiedź
„Uwzględnienie stanowiska Wójta Gminy” - należy odnieść się do strony organizacyjnej poprzez ustalanie  spotkań i udzielenie wyjaśnień mieszkańcom, udział w zebraniach itp.

Pytanie 13
Dotyczy §2 ust. 2 projektu umowy.
Kogo zamawiający miał na myśli formułując zapis umowy „Wykonawca zobowiązuje się do przeprowadzenia uzgodnień i opinii z Urzędem Gminy Godów”?

Odpowiedź :
Poprzez Urząd Gminy Zamawiający rozumie Wójta Gminy lub pracownika przez niego wyznaczonego.

Pytanie 14
Dotyczy §2 ust. 8 projektu umowy.
Co należy zrozumieć przez sformułowanie: „Wykonawca zobowiązuje się do współpracy i pomocy technicznej w doprowadzeniu do stwierdzenia przez Wojewodę Śląskiego zgodności z prawem uchwał końcowej”?
O jaką współpracę i pomoc techniczną chodzi ?
Jakie obowiązki z tego zapisu wynikają dla Wnioskodawcy ?

Odpowiedź :
Zamawiającego interesuje efekt finalny w postaci publikacji  uchwały o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Wojewoda dysponuje instrumentami umożliwiającymi podważenie uchwały  tj. stwierdza nieważność tej uchwały w całości lub części, a po upływie 30 dni od jej podjęcia występuje do Sądu Administracyjnego ze skargą o stwierdzenie jej nieważności. Zastrzeżenia Wojewody Śląskiego najczęściej dotyczą załącznika  graficznego bądź sposobu jego opracowania zgodnie z Rozporządzeniem  Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. (Dz.U. Nr 164, poz. 1587) w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania  przestrzennego. Intencją zamawiającego jest aby pomoc ta przybrała  formę konsultacji lub bezpośredniego zaangażowania się wykonawcy przez usunięcie dostrzeżonych przez Wojewodę uchybień. Każdorazowo zakres obowiązków wykonawcy konkretyzowany jest przez Wojewodę.

Pytanie 15
Dotyczy §3 ust. 2 projektu umowy.
Jaki czas opóźnień bądź przestojów  (liczony w dniach/tygodniach) zwolnionych przez Zamawiającego będzie skutkował przesunięciem terminu wykonania przedmiotu umowy ?

Odpowiedź :
Za takowe można uznać np. przedłużający się proces legislacyjny w sprawie podjęcia uchwały  Rady Gminy o przystąpieniu do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy, rozpatrywania uwag, protestów i zastrzeżeń w części odrzuconej przez Wójta.  

Pytanie 16
Czego dotyczy zapis zamieszczony w projekcie umowy „Bez uprzedniej zgody zamawiającego wykonywane mogą być jedynie prace niezbędne ze względu na bezpieczeństwo lub konieczność zapobieżenia awarii”?

Odpowiedź  :
Należy wykreślić ten zapis.

Pytanie 17
O jakiej inwestycji jest mowa w §12 ust. 1 projektu umowy, skoro przedmiot zamówienia nie ma takiego charakteru

Odpowiedź :
Należy wykreślić ten zapis.

Pytanie 18
Dotyczy §7 ust. 3 pkt a projektu umowy.
Jakie przepisy prawa upoważniają Zamawiającego do integrowania w stosunki cywilnoprawne osób trzecich, wymuszając na Wykonawcy i Podwykonawcy określone zasady uregulowania wzajemnych zobowiązań finansowych, skoro w Polsce obowiązuje swoboda obrotu gospodarczego oraz swoboda kształtowania stosunków handlowych, oczywiście w granicach obowiązującego prawa ?

Odpowiedź :
Zgodnie z art. 473 i art. 474 Kodeksu Cywilnego.

Pytanie 19
Dotyczy §7 ust. 3 pkt a projektu umowy.
Jakie przepisy prawa upoważniają Zamawiającego do warunkowania wypłaty wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy przedłużeniem przez Wykonawcę dokumentów potwierdzających rozliczenie się z podwykonawcami?

Odpowiedź :
Zgodnie z art. 473 i art. 474  Kodeksu Cywilnego.

Pytanie 20
Dotyczy §7 ust. 3pkt a projektu umowy.
Jakie przepisy prawa upoważniają Zamawiającego do wysuwania żądania wglądu w dokumenty, które zawierają informację o charakterze handlowym (np. faktura czy dokument potwierdzający zrealizowanie przelewu bankowego), które Wykonawca może i ma prawo traktować jak tajemnicę Przedsiębiorstwa?

Odpowiedź :
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu    nieuczciwej konkurencji (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. nr 153 poz. 1503) „Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy”. Ocena czy dany dokument stanowi tajemnice przedsiębiorstwa  ostatecznie należy do wykonawcy z tym, że zamawiający ocenia czy utajnienie informacji czy dokumentu z punktu widzenia zasady jawności postępowania przetargowego jest uzasadnione. Celem uniknięcia odpowiedzialności solidarnej pożądane jest aby  wykonawca przedłożył do wglądu zamawiającemu dokument, z którego można będzie wnosić, że nastąpiła zapłata na rzecz podwykonawcy.

Pytanie 21
Dotyczy §9 ust.1 projektu umowy.
Jakie przepisy prawa upoważniają Zamawiającego na naliczenia kar umownych z tytułu nie przedstawienia w terminie wskazanym przez Zamawiającego pokwitowania zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub innego dokumentu potwierdzającego zapłatę wynagrodzenia  podwykonawcy ?
Żądania zamawiającego o których mowa w pytaniach 19, 20 i 21 są tym bardziej niezrozumiałe, że zgodnie z deklaracją Zamawiającego sformułowaną co prawda „nie wprost”, Podwykonawca nie jest dla niego w ogóle stroną w realizacji przedmiotu zamówienia, co wynika w sposób jednoznaczny z §12 ust. 1 projektu umowy.

Odpowiedź :
Zgodnie z art. 473 i art. 474 Kodeksu Cywilnego.

Pytanie 22
§11 ust.1 pkt 5 projektu umowy.
Jak to jest możliwe, że Zamawiający zastrzega sobie prawa do odstąpienia umowy W przypadku niepodjęcia uchwał o przystąpieniu do zmiany planu w terminie 3 miesięcy id podpisania umowy, natomiast nie daje takiego prawa Wykonawcy, który będzie czekał i czekał, a czas przeznaczony na wykonanie przedmiotu będzie upływał…

Odpowiedź :
Wyjaśnienie w odpowiedzi nr 3.

Pytanie 23
Jak będzie stosowane postanowienie umowy o prawie odstąpienia od umowy przez Zamawiającego w sytuacji kiedy (cyt.) „wykonawca przerwał realizację robót i przerwa ta trwa dłużej niż jeden miesiąc”, jeśli takie zachowanie wykonawcy będzie wymuszone okolicznościami od Niego niezależnymi np. oczekiwaniem na podjęcie przez Radę Gminy  uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ?

Odpowiedź :
Należy wykreślić ten zapis.