PROTOKÓŁ nr 23/ 06

z posiedzenia Komisji Mienia Komunalnego Ochrony Środowiska

i Bezpieczeństwa Publicznego

z dnia 20 lutego 2006 r.


Stan komisji – 7 radnych.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Komisji stwierdził prawomocność posiedzenia. Lista stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Spoza członków komisji w posiedzeniu udział wzięli :

1) Pan Józef Pękała - Wójt Gminy
2) Pan Franciszek Gajdosz - Z-ca Wójta
3) Zbigniew Prucnal - Kierownik Referatu Budownictwa i Gospodarki Komunalnej
oraz
Pan Adam Bierski - Przedstawiciel Straży Miejskiej z Wodzisławia Śląskiego

Zawiadomienie o posiedzeniu komisji umieszczono na stronie internetowej, stronie bip oraz wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Godowie - załącznik nr 2 do protokołu.


Posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Mienia Komunalnego ,Ochrony Środowiska i Bezpieczeństwa Publicznego Pan Henryk Klyszcz.


Porządek posiedzenia :


  1. Funkcjonowanie Straży Miejskiej w Gminie Godów.

  2. Bezpieczeństwo na drogach i chodnikach w aspekcie powstałych zagrożeń w czasie długotrwałej zimy.

  3. Analiza zagrożenia powodziowego na rzekach w Gminie Godów.

  4. Informacje bieżące.


Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie.


Ad 1.


Pan Adam Bierski – przedstawiciel Straży Miejskiej poinformował, że punkt przyjęć i godziny funkcjonowania Straży są na etapie uzgadniania Komendanta Straży Miejskiej z Panem Wójtem. Natomiast zakres działania został przedstawiony na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 24.01.2006 r. i od tego czasu się nie zmienił.


Pan Franciszek Gajdosz – Z-ca Wójta poinformował, że do dnia 16.02.2006 r. Straż na naszym terenie przepracowała 111 godzin, a zgodnie z umową powinni przepracować 112 godzin, powstała różnica jednej godziny zostanie w najbliższym czasie nadrobiona. Natomiast w chwili obecnej uruchomienie punktu przyjęć dla interesantów w byłej placówce WOP w Godowie, wiązałoby się dużymi kosztami ekonomicznymi wynikającymi z konieczności zagospodarowania i ogrzewania całego obiektu. Planuje się, że dla Straży zostanie wyznaczona tylko jedna godzina w tygodniu na przyjmowanie interesantów w wyznaczonym punkcie przyjęć i prawdopodobnie odbywać się to będzie w godzinach popołudniowych, czyli od godz. 15 00 do godz.16 00. Analizując cele i zadania określone w regulaminie, to Straż powinna funkcjonować w terenie, a nie w siedzibie placówki. Poinformował, że został zmieniony numer telefonu, który jest następujący 032/4590433. Z każdej przeprowadzonej kontroli czy interwencji Straż sporządza protokół, a kopie protokołów przechowywane są w Urzędzie Gminy. Zapytał, czy członkowie komisji mają inne propozycje dotyczące przyjmowania interesantów przez Straż w punkcie przyjęć?.


Pan Henryk Klyszcz – Przewodniczący Komisji zapytał, czy Straż będzie zabezpieczać imprezy masowe organizowane na terenie naszej gminy przez kluby sportowe, czy Wiejskie Ośrodki Kultury lub placówki oświatowe?, czy zabezpieczenie tych imprez odbywać się będzie w ramach godzin funkcjonowania Straży, czy na odrębnych zasadach ?.


Pan Franciszek Gajdosz – Z-ca Wójta poinformował, że dana jednostka organizacyjna gminy organizując masową imprezę zapewnia także bezpieczeństwo. Natomiast, jeżeli złoży wniosek o zabezpieczenie imprezy przez Straż , to będzie on indywidualnie rozpatrywany przez Pana Wójta. Może okazać się, że nie wszystkie imprezy masowe zostaną zabezpieczone przez Straż z godzin przeznaczonych na ład i porządek w gminie.


Ad 2.


Przewodniczący Komisji poinformował, że wszyscy wiedzą jak wyglądają drogi w gminie po tegorocznej zimie. Zapytał czy były prowadzone rozmowy z Powiatowym Zarządem Dróg w sprawie ich remontów ?.


Pan Wójt poinformował, że na skutek tegorocznej zimy drogi w całym kraju są zniszczone . Po rozmowie z Panem Kasperukiem – Dyrektorem Powiatowego Zarząd Dróg uzgodniono, że jak tylko warunki atmosferyczne pozwolą, to zostanie przeprowadzona inwentaryzacja powstałych szkód na drogach. Potem kompleksowo będzie rozwiązywany ten temat. Środki finansowe jakie posiada PZD są zbyt małe, aby powstałe na drogach wszystkie wyrwy, czy dziury usunąć. W pierwszej kolejności zostaną naprawione te odcinki dróg, które stwarzają jakiekolwiek zagrożenie.


Radny Michał Ambroziak zapytał kiedy planuje się remonty dróg gminnych ?.


Pan Wójt poinformował, że w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na przeprowadzenie remontów cząstkowych dróg gminnych. Po wyborze wykonawcy szkody będą sukcesywnie usuwane.


Radny Zygmunt Skupień poinformował, że w Skrzyszowie odcinek ulicy Powstańców Śl. od Klasztoru w kierunku Szotkowic jest bardzo zniszczony, zapytał kiedy ten odcinek drogi będzie remontowany ?.


Pan Wójt poinformował, że w chwili obecnej warunki klimatyczne nie pozwalają na prowadzenie remontów, ale jak będzie tylko możliwe to PDZ przystąpi do ich remontu.

Radny Michał Ambroziak – w Gołkowicach, ulica 1 Maja obok drewnianego kościoła, przystanku PKS i sklepu PHS, odcinek tej drogi jest bardzo zniszczony, zapytał kiedy będzie remontowany?.


Pan Wójt poinformował, że jest to droga powiatowa i jej remont należy do PZD.


Przewodniczący Komisji proponuje, aby zastanowić się skąd pozyskać środki finansowe na budowę i remonty dróg.


Pan Wójt poinformował, że środki pomocowe przyznawane są na drogi szybkiego ruchu i drogi ekspresowe, które w jakiś sposób rozwiązują problemy komunikacyjne. Natomiast patrząc na problemy naszej gminy będziemy starać się o wygospodarowanie dodatkowych środków na ten cel.


Ad 3.

Przewodniczący Komisji uważa, że w związku z bardzo dużą ilością opadów śniegu temat dotyczący zagrożenia powodziowego w gminie należy przedyskutować. Zapytał czy w tym temacie zostały podjęte jakiekolwiek kroki dotyczące kontroli i zabezpieczenia rzek przed powodzią ?.


Pan Zbigniew Prucnal – Kierownik Referatu Budownictwa i Gospodarki Komunalnej poinformował, że w dniu 2 lutego br. przeprowadzono wizję w terenie. Skontrolowano stan rzek : Olza, Piotrówka i Leśnica. Rzeki w większej ich części były skute lodem, ale mimo to przepływ wody był. Z przeprowadzonej wizji przesłano informacje do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach oraz do Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach, czyli do zarządcy tych rzek. W tym czasie nie stwierdzono żadnego zagrożenia, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć, co może się zdarzyć, kiedy temperatura wzrośnie i śnieg zacznie gwałtownie topnieć.


Radny Zygmunt Skupień zapytał czy gmina jest wystarczająco przygotowana na ewentualne zagrożenie w przypadku wystąpienia powodzi , a jeżeli tak w jaki sposób ?.

Pan Zbigniew Prucnal poinformował, że istnieje Sztab Zarządzania Kryzysowego w Katowicach, gdzie w przypadku zagrożenia powodziowego koordynowane są wszystkie działania w tym temacie. Ponadto Ochotnicze Straże Pożarne na terenie naszej gminy posiadają niezbędny sprzęt w przypadku zagrożenia powodziowego


Ad 4.


  • projekt regulaminu w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Godów.



Przewodniczący Komisji poinformował, że projekt regulaminu omówiono na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych Rady Gminy Godów w dniu 24.01.2006 r. oraz przesłano do Sanepidu w celu jego zaopiniowania. Opina Sanepidu pozytywna. Zapytał jakich poprawek dokonano w regulaminie i jaka jest jego ostateczna wersja ?.


Pan Zbigniew Prucnal poinformował, że uczestniczył w dwóch spotkaniach dotyczących opracowania regulaminów : w Wodzisławiu z przedstawicielami wszystkich gmin oraz w Katowicach z przedstawicielami Nadzoru Prawnego. Na spotkaniach szczegółowo omówiono zasady tworzenia regulaminów. W przypadku naszej gminy niektóre normy zostały zmniejszone do minimum w porównaniu do programu krajowego oraz norm przyjętych w ościennych gminach, a dotyczy to odpadów komunalnych i ścieków.


Odbiór odpadów nieselekcjonowanych :

- w cyklu miesięcznym w przypadku gospodarstw domowych liczących powyżej 4 osób,

  • w cyklu 1,5 miesięcznym w przypadku gospodarstw domowych liczących 4 osoby,


  • w cyklu dwumiesięcznym w przypadku gospodarstw domowych liczących do 3 osób.


Dodał, że właściciele lub zarządcy budynków mieszkalnych mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w co najmniej 1 kubeł o pojemności 110 l.

Natomiast jeżeli chodzi o częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, to opróżnianie zbiorników bezodpływowych rozliczane będzie w oparciu o wskazania licznika wody w ilości nie mniejszej niż 70% ilości wody pobranej w danym okresie z sieci wodociągowej, w przypadku braku licznika przyjmuje się 2,1 m3 na osobę miesięcznie. W poprzedniej wersji regulaminu było zapis – 100% . Z regulaminu zostały usunięte ulgi w przypadku odbioru odpadów selektywnej zbiórki, ponieważ byłyby problemy z pozyskaniem odbiorcy.


Przewodniczący Komisji przypuszcza, że zapis w § 15 niniejszego regulaminu dotyczący rejestrowania w Urzędzie Gminy posiadanie psa będzie budziło najwięcej kontrowersji.

Pan Zbigniew Prucnal poinformował, że właściciele psów w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa będą zobowiązani rejestrować ten fakt w Urzędzie Gminy w Referacie Budownictwa i Gospodarki Komunalnej i przy rejestracji otrzymają nieodpłatnie znaczek identyfikacyjny dla psa. Właściciel psa powinien przestrzegać wszystkich zasad określonych w niniejszym regulaminie. Wysokość podatku od posiadania psa ustala corocznie Rada Gminy .


Przewodniczący Komisji podziękował Panu Kierownikowi za przedstawioną informację. Zapytał, czy przedstawiony projekt regulaminu w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Godów przyjąć w takiej wersji w jakiej został przedstawiony. Projekt regulaminu stanowi załącznik nr 3 do protokołu.


Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt regulaminu większością głosów.


  • projekt uchwały w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały jednogłośnie.


Pan Wójt poinformował o zawartym porozumieniu z Powiatowym Zarządem Dróg w sprawie budowy chodników na terenie Gminy Godów w roku 2006.


Sołectwo Skrbeńsko


  • budowy chodnika i kanalizacji deszczowej dokończenie robót na wysokości ulicy Zielonej na odcinku ~130 m środki PZD –75 tyś zł, gminy 30 tyś zł.

Sołectwo Gołkowice


  • kontynuacja budowy chodnika i kanalizacji deszczowej począwszy od ulicy Borowickiej w kierunku Moszczenicy na odcinku ~800 m , środki PZD – 75 tyś zł, gminy 75 tyś zł ( w ubiegłym roku wykonano 100 m chodnika i 250 m kanalizacji deszczowej).


Sołectwo Łaziska


  • remont chodnika przy ulicy Powstańców Śl. – zadanie realizowane siłami własnymi PZD, środki gminy 10 tyś – na częściowy zakup materiałów.


  • modernizacja zatoki postojowej dla autobusu GIMBUS przy ulicy Powstańców Śląskich, udział środków gminnych –10 000 zł


Sołectwo Skrzyszów


  • budowa chodnika przy ulicy 1 Maja w kierunku Godowa , środki PZD- 25 tyś zł, gminy –25 tyś zł.

  • wykonanie dodatkowego obejścia przy wiadukcie. Planuje się, że PZD będzie partycypowało w kosztach jego wykonania,

  • przy barze planuje się wykonać mały odcinek chodnika, tak aby można było przejść przez przejście dla pieszych na druga stronę ulicy do istniejącego chodnika. W tym temacie zostanie przeprowadzona wizja w terenie i zostaną podjęte odpowiednie działania.

Natomiast jeżeli chodzi o kontynuację budowy chodnika przy ulicy 1 Maja w kierunku Mszany, to czekamy na odpowiedź, ponieważ PZD zwróciło się z prośbą o opinię w sprawie rozbiórki wiaduktu w Skrzyszowie. Po uzyskaniu opinii będzie można przystąpić do opracowania dokumentacji na budowę chodnika w tym rejonie.


W najbliższym czasie zostanie opracowywana dokumentacja na połączenie istniejącego chodnika w Godowie od przejazdu kolejowego w kierunku Skrzyszowa. Temat będzie realizowany ze środków PZD.

Radny Michał Ambroziak zapytał ile środków zostało wykorzystanych na prowadzoną akcję zima ?.


Pan Wójt poinformował, że wszystkie zaplanowane środki zostały już wykorzystane i jeżeli będzie taka potrzeba , to środki na ten cel zostaną uruchomione z rezerwy .


Radny Michał Ambroziak stwierdził, że na początku tej kadencji Rady Gminy zostało powiedziane, że co roku w każdym sołectwie będzie coś robione w zakresie budowy chodników, dróg czy innych robót, a w 2006 roku Godów został całkowicie pominięty. Zwrócił się z prośbą , aby mieć to na uwadze i w tym roku rozpocząć chociaż mały odcinek budowy chodnika w Godowie przy ulicy Polnej w kierunku Gołkowic.


Pan Wójt stwierdził, że w sołectwie Godów zrobiono bardzo dużo i nie należy zapominać ile środków finansowych przez wszystkie lata zainwestowano w to sołectwo w porównaniu do innych sołectw i teraz należy dać szansę innym.


Radny Zygmunt Skupień zapytał do kogo należy odśnieżanie chodników przy drogach powiatowych?.


Pan Adam Bierski poinformował, że ten zapis zostało uregulowany w ten sposób, że właściciel posesji na obowiązek odśnieżania chodnika jeżeli jego posesja przylega bezpośrednio do chodnika . Natomiast jeżeli między chodnikiem, a posesją jest pas innego gruntu np. rów, pas zieleni, to wtedy odśnieża zarządca tej drogi i jeżeli jest to droga powiatowa to PZD.

Przewodniczący Komisji o godzinie 16:00 zamknął posiedzenie komisji .

Przewodniczący Komisji
Henryk Klyszcz

Posiedzenie protokółowała:
S.Opas