DOWODY OSOBISTE


OBOWIĄZEK POSIADANIA DOWODU OSOBISTEGO


Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty :

  • od ukończenia 18 roku życia,

  • od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką,

  • osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od ukończenia 13 roku życia,

  • na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.


TERMINY WAŻNOŚCI I NOWE ZASADY UNIEWAŻNIANIA DOWODÓW OSOBISTYCH


Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia jest ważny na czas nieoznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.


Od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady unieważniania dowodów osobistych. Dowód osobisty podlega unieważnieniu:

  • z dniem zawiadomienie o jego utracie lub zniszczeniu,

  • z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,

  • z dniem zgonu posiadacza,

  • z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,

  • z dniem upływu ważności dowodu osobistego,

  • z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,

  • po upływie 3 miesięcy od zaistnienia zmiany danych osobowych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym, w przypadku gdy osoba nie złożyła wniosku o jego wymianę – w przypadku osób, które zgłosiły wyjazd za granicę termin ten wynosi 4 miesiące.



WŁAŚCIWOŚĆ ORGANU


Dowód osobisty wydaje:


  • organ gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały wnioskodawcy,

  • w razie braku miejsca zameldowania na pobyt stały - organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby,

  • jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany wyżej, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.


Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.






WYMIANA DOWODÓW OSOBISTYCH


Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego w razie :


  • upływu terminu ważności dowodu osobistego - nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności,

  • zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym – w terminie 14 dni od dnia zmiany danych,

  • uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby – niezwłocznie,

  • utraty, kradzieży lub zgubienia dokumentu – niezwłocznie.



UTRATA (KRADZIEŻ, ZGUBIENIE) DOWODU OSOBISTEGO


W przypadku utraty dowodu osobistego poprzez kradzież czy zagubienie lub w przypadku zniszczenia dokumentu tożsamości jego posiadacz obowiązany jest niezwłocznie zgłosić ten fakt do najbliższego urzędu gminy. Petent otrzyma zaświadczenie o utracie lub zniszczeniu dowodu osobistego.



OPŁATY


Z dniem 01.01.2010 roku została zniesiona oplata za wydanie dowodu osobistego.



JAK TO ZAŁATWIĆ, CZYLI GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK I GDZIE ODEBRAĆ DOWÓD

OSOBISTY ?


OBSŁUGA WNIOSKODAWCÓW


  • Obsługa petentów w zakresie wydawania dowodów osobistych prowadzona jest w Urzędzie Gminy w Godowie, w biurze nr 1 (na parterze) - tel.: 032 47 65 065 lub 032 47 65 100, wew. 13 lub 14.

  • Urząd czynny jest w poniedziałek od godziny 7.00 do 17.00, wtorek – czwartek od 7.00 do 15.00, piątek od 7.00 do 13.00.



SKŁADANIE WNIOSKÓW


  • Wypełniony i podpisany „wniosek o wydanie dowodu osobistego” należy złożyć osobiście.

  • Osoby małoletnie, które ukończyły 13 rok życia składają wniosek w obecności rodzica/opiekuna prawnego.

  • Osoby małoletnie, które nie ukończyły 13 roku życia składają wniosek w obecności obojga rodziców/opiekunów prawnych.

  • Wniosek wypełnia i podpisuje wnioskodawca.

  • W przypadku małoletniego lub osoby niepełnosprawnej, która nie może złożyć podpisu, wnioskodawca oraz opiekun prawny lub przedstawiciel ustawowy składa stosowne oświadczenie o niemożności złożenia podpisu.


DO WNIOSKU DOŁĄCZA SIĘ:


  • dwie aktualne (czarno-białe lub kolorowe) wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 45x35 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy. Jednakże osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania-fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej;

  • odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński (panna i kawaler),

  • odpis skrócony aktu małżeństwa z ewentualnymi adnotacjami o ustaniu lub unieważnieniu małżeństwa i o aktualnie używanym nazwisku – w przypadku pozostałych osób. Przy wymianie dowodu osobistego, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się odpisy akt stanu cywilnego wnioskodawcy ponowne złożenie odpisów skróconych akt stanu cywilnego nie jest wymagane; w/wymienionych nie dołącza się, jeżeli zostały one sporządzone w Urzędzie Stanu Cywilnego w Godowie,

  • do wglądu posiadany dowód osobisty lub inny dokument tożsamości.

  • na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.


ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO


Dowód osobisty odbiera się osobiście.

Przy odbiorze nowego dowodu osobistego należy:


  • złożyć dotychczasowy dowód osobisty celem jego unieważnienia;

  • zwrócić część B formularza, na którym wnioskodawca potwierdza odbiór dowodu osobistego. W przypadku zagubienia części B formularza, wnioskodawca składa stosowne oświadczenie, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego;

  • cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, przy odbiorze dowodu osobistego zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP.



OBOWIĄZEK POWIADOMIENIA URZĘDU SKARBOWEGO O WYMIANIE DOWODU

OSOBISTEGO


Przypominamy, że osoba która otrzyma dowód osobisty jest obowiązana powiadomić właściwy urząd skarbowy o serii i numerze dowodu osobistego poprzez wypełnienie i przekazanie formularza NIP-3 (w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej). Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą dokonać zmiany w Urzędzie Gminy w pokoju nr 19.


Osoby nie prowadzące działalności gospodarczej, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty, a emeryci lub renciści także za pośrednictwem płatnika podatku dochodowego (np. ZUS).